De inbreker – maandgedicht januari 2004

Stichting Willem de Mérode organiseert een Willem de Mérode-dag op zaterdag 5 september 2026 te Eerbeek. Het belooft een een boeiende literaire dag te worden rond de dichter Willem de Mérode en de romanschrijfster Wilma Vermaat (de vertrouwenspersoon van De Mérode.

De deelnemers komen dan (met eigen vervoer) op twee locaties bij elkaar: Eerbeek, waar De Mérode honderd jaar geleden kwam wonen en in 1939 overleed, en Beekbergen/ Lieren, waar Wilma van 1925 tot 1967 woonde. Komt u ook?

Poster Willem de Mérodedag 2026 te Eerbeek en Beekbergen

DE INBREKER

'k Hoor in de tuin door 't dorre loof een sluipen
Voor 't open venster staat iemand te gluipen.
Even een lichtflits, en een jongeman
Wipt binnen, maar daar schrik ik niet erg van.
'k Zie in zijn vage rechterhand iets blinken,
Omhoog gaan, en dan traag weer nederzinken.
'k Weet niet, is 't een revolver of een hamer?
Plots zet 'k in 't volle licht de heele kamer.
Vreeselijk schrok hij, en ik kon niet laten
Plagend te zeggen: kom je met mij praten?
Dat wakker liggen is vervelend... Wijn?
En wil je een cigaret? Pas op die blommen!
Maar hij scheen niet op z'n gemak te zijn
En wipte 't raam uit, mompelend: verdomme!

Uit: Spiegelbeelden, 21 januari 1938

CATEGORIES:

maandgedicht

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Latest Comments

  1. Anneke Groot op Reacties