Nazomer – maandgedicht september 2005

Stichting Willem de Mérode organiseert een Willem de Mérode-dag op zaterdag 5 september 2026 te Eerbeek. Het belooft een een boeiende literaire dag te worden rond de dichter Willem de Mérode en de romanschrijfster Wilma Vermaat (de vertrouwenspersoon van De Mérode.

De deelnemers komen dan (met eigen vervoer) op twee locaties bij elkaar: Eerbeek, waar De Mérode honderd jaar geleden kwam wonen en in 1939 overleed, en Beekbergen/ Lieren, waar Wilma van 1925 tot 1967 woonde. Komt u ook?

Poster Willem de Mérodedag 2026 te Eerbeek en Beekbergen

NAZOMER

Weinig schoone dagen
Zijn ons nog gegeven.
Laten wij den hemel vragen
Om gelukkig leven:
Nachten wit van dauw,
Die laat optrekt,
En als water zonnelauw
Langs 't gewas lekt;
Om bezonken klaarte
In vogellied en bruine sloot;

Vruchten vol zoete zwaarte:
Ons blozend brood;
Om groene levensboomen,
En loof in vlam,
Als de engels die ons droomen
Het paradijs nam;
Om een teeder etgroen
Na regen in de zon:
Een lach, een zoen!
O, als dat kon.

Uit: Langs den Heirweg (2 augustus 1931).

CATEGORIES:

maandgedicht

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Latest Comments

  1. Anneke Groot op Reacties